آقامیری:طرح کنترل فرونشست زمین در مجلس اعلام وصول شد

آقامیری:طرح کنترل فرونشست زمین در مجلس اعلام وصول شد
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد آقامیری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس با بیان اینکه اقدام عملی در خصوص فرونشست انجام نشده بود، گفت: لایحه فرونشست زمین اسفندماه سال گذشته از طریق شورای عالی استان‌ها به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که معاونت قوانین مجلس، نکاتی را ارائه نمود و ایراداتی را به آن وارد کرد که در اجلاس شورای عالی استان‌ها، اصلاحاتی بر این لایحه اعمال گردید و مجددا برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و نهایتا در جلسه صحن علنی روز گذشته این لایحه اعلام وصول شد.

وی افزود: گزارش های متعدد حاکی از وضعیت نامطلوب و بحرانی پدیده فرونشست در اقصی نقاط کشور است؛ به گونه¬ای که چاره¬اندیشی و مدیریت مناسب و موثر در این خصوص را به ضرورتی فوری و اجتناب¬ناپذیر تبدیل کرده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه پدیده فرونشست یک بحران ملی و یک مساله پیچیده و چندبعدی است و نمی¬توان با رویکردهای سنتی حل مساله، اقدامات جزیره¬ای و تصمیم¬های کوچک و موضعی و پراکنده، انتظار مرتفع شده آن را داشت، افزود: بدون شک حل این بحران ملی، بیش از هرچیز نیازمند هماهنگی، همکاری و اجماع کلیه نهادها و دستگاه¬های اجرایی مرتبط و برنامه¬ریزی جامع و بلند مدت است.

آقامیری با ابراز خرسندی از اینکه اقدام عملی درباره فرونشست با تدوین لایحه توسط شورای عالی استانها و اعلام وصول آن در مجلس محقق شد، افزود: در لایحه فرونشست زمین، شرح وظایف تمام سازمان‌ها، ارگان‌ها و شهرداری‌ها مشخص شده است، و با تصویب آن باید تمامی ارگان‌های مربوطه به وظایف خود عمل کنند.

او در توضیح کلیت مسأله فرونشست زمین گفت: پس از برداشت منابع آبی زیرزمینی، این آب دوباره به زمین بازنمی‌گردد و به این ترتیب سفره‌های آب زیرزمینی تخلیه می‌شود. این اتفاق موجب از دست دادن رطوبت و خشک شدن زمین شده است، نباید فراموش کرد که در این شرایط قابلیت نفوذ پذیری آب از بین می‌رود و این باعث می‌شود تا منابع آب زیرزمینی و آبخوان‌ها – محل تجمع آب‌های زیر زمینی – از بین برود.

آقامیری افزود: نیازمند بازچرخانی آب در زمین هستیم. برخی بازچرخانی آب را به این تعبیر می‌کنند که آب فاضلاب شهری را دوباره تصفیه و استفاده کنیم، اما باید گفت که این نگاه اشتباه است، بازچرخانی آب در خود زمین اتفاق می‌افتد و شامل تزریق مصنوعی آب است.

وی ادامه داد: ایجاد کارگروهی متشکل از نهادهای مرتبط جهت تبیین سنجش و پایش فرونشست، آسیب شناسی، احیای آب های زیرزمینی و اقدامات سازه ای از جمله تزریق آب‌های مازادِ روی سطح زمین به سفره‌های زیرزمینی، استفاده صحیح و کارآمد از منابع آب با اصلاح روش‌های آبیاری، ممنوعیت استفاده بیش از حد از حوضه‌های آب‌های زیرزمینی، تصفیه آب‌های شهری و استفاده مجدد از آن در کارخانه‌ها و کنترل منابع آبی از جمله راهکارهای پیشنهادی برای مهار فرونشست هستند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری، وزارت نیرو و سازمان نقشه برداری و چند سازمان دیگر مسئولیت اصلی برای حل این مشکل را برعهده دارند خاطرنشان کرد: ایجاد کارگروهی متشکل از نهادهای مرتبط جهت تبیین سنجش و پایش فرونشست، آسیب شناسی، احیای آب های زیرزمینی و اقدامات سازه ای از جمله تزریق آب‌های مازادِ روی سطح زمین به سفره‌های زیرزمینی، استفاده صحیح و کارآمد از منابع آب با اصلاح روش‌های آبیاری، ممنوعیت استفاده بیش از حد از حوضه‌های آب‌های زیرزمینی، تصفیه آب‌های شهری و استفاده مجدد از آن در کارخانه‌ها و کنترل منابع آبی از جمله راهکارهای پیشنهادی برای مهار فرونشست هستند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print

لینک کوتاه خبر:

http://mahallehman.ir/?p=9801

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: