کمک هوش مصنوعی به بیمارانی که آنژیو می‌کنند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مدیکال اکسپرس، هنگامی که فردی دارای یک یا چند شریان مسدود شده است، ممکن است روشی با حداقل تهاجم به نام دستکاری عروق کرونر از راه پوست یا PCI برای او انجام شود. باد کردن یک بالون و قرار دادن استنت، می تواند به جریان آزادتر خون از قلب کمک کند.

استنت گذاری و آنژیوپلاستی با بالون با وجود خطر کمتر نسبت به جراحی باز می تواند منجر به عوارضی مانند خونریزی و آسیب کلیه شود.

با این حال، محققان در بیمارستان میشیگان اکنون یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که مرگ و عوارض پس از PCI را به‌طور دقیق پیش‌بینی می‌کند، که می‌تواند به عنوان ابزاری برای پزشکان در هنگام تعیین درمان برای عروق قلب مسدود شده کمک کننده باشد. نتایج این یافته در مجله قلب اروپا منتشر شده است.

دیوید همیلتون، سرپرست تیم مراقبت های ویژه قلب و عروق در بیمارستان میشیگان گفت: «خطرات برای بیمارانی که تحت دستکاری عروق کرونر از راه پوست قرار می گیرند، بسته به هر بیمار بسیار متفاوت است و بیماران و پزشکان آسیب های مرتبط با PCI را بیش از حد دست کم گرفته اند.»

وی افزود پیش بینی دقیق خطر برای انتخاب درمان و فرآیند تصمیم گیری بسیار مهم است. ابزار ما می تواند طیف گسترده ای از نتایج را پس از PCI تشخیص دهد و می تواند توسط ارائه دهندگان مراقبت و بیماران برای تصمیم گیری بهترین روش درمانی استفاده شود.

محققان می‌گویند در حالی که سایر ابزارهای طبقه‌بندی ریسک برای شناسایی خطر پس از PCI ایجاد شده‌اند، بسیاری از آنها دقت متوسطی دارند و بدون دخالت بیماران ساخته شده‌اند.

تیم پزشکی میشیگان داده‌ها را از تمام بیماران بزرگسالی که بین آوریل ۲۰۱۸ و پایان سال ۲۰۲۱ تحت PCI قرار گرفتند جمع‌آوری کردند. محققان از این داده‌ها (شامل بیش از ۲۰ ویژگی قبل از عمل، مانند سن، فشار خون و کلسترول) برای ایجاد یک مدل پیش‌بینی خطر با نرم‌افزار یادگیری ماشین «XGBoost» استفاده کردند.

مدل مبتنی بر هوش مصنوعی سطوح بالایی از دقت را در پیش‌بینی مرگ، خونریزی عمده و نیاز به انتقال خون نشان داد.

اکنون در عصر تلفن های هوشمند و پرونده های پزشکی الکترونیکی، این امتیاز می تواند در سیستم های سلامت الکترونیک ادغام شود و استفاده از آن در کنار تخت آسان شود. این نه تنها به انتقال سریع اطلاعات پیچیده کمک می کند، بلکه می تواند برای افزایش آموزش بیمار در مورد خطرات مربوط به PCI استفاده شود.

این فناوری نوآورانه در یک برنامه کامپیوتری و تلفنی به کار گرفته شده است تا امکان استفاده رایگان و گسترده را فراهم کند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print

لینک کوتاه خبر:

http://mahallehman.ir/?p=10357

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: