ثبات قیمت ۱۱ کالای اساسی تا پایان سال

به گزارش ایرنا، پرداخت یارانه نقدی با رقم نفری ۴۵ هزار تومان به مردم از سال ۱۳۸۹ در دولت دهم کلید خورد، این رقم تا سال ۱۳۹۸ تغییر نکرد. در سال ۱۳۹۸ بخشی از درآمد حاصل از گران شدن بنزین در قالب یارانه به مردم پرداخت شد و بدین‌ترتیب یارانه اقشار کم‌درآمد حدوداً به ۱۰۰ هزار تومان رسید. اما در دولت سیزدهم طی دو سال یارانه این اقشار پنج برابر شده است. سال گذشته با جراحی اقتصادی و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه اقشار کم‌درآمد به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت و امسال هم اعتبار یارانه این اقشار با شرایط اعتبار خرید کالابرگ با ۳۰ درصد افزایش به ۵۲۰ هزار تومان رسید.

سبد ۱۱ قلم کالایی طرح کالابرگ الکترونیک شامل شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله است. در این طرح، امکان خرید از هر برندی فراهم شده است.

مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی از روز سه شنبه (۱۷ مرداد) آغاز شد و دهک‌های اول تا سوم تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) با ۹ میلیون جمعیت خانوار که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می کنند. در صورتی که ۵۰ درصد از اعتبار یارانه را که ۲۰۰ هزار تومان می شود را از ۱۱ قلم کالای اساسی خرید کنند، مبلغ یارانه از ۴۰۰ هزار تومان با ۳۰ درصد افزایش به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد.

اعتبار یارانه بر روی کد ملی سرپرست خانوار شارژ می‌شود و اعضای خانواده با استفاده از همه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، می‌توانند خرید از طرح کالابرگ را انجام بدهند. ضمن اینکه خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی همانند خریدهای عادی هیچ هزینه و کارمزدی ندارد.

شرط اجرای این طرح و حمایت از اقشار کم درآمد در دهک‌های پایین جامعه ثبات قیمت‌ها تا پایان سال است. قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی بر اساس قیمت‌های سال ۱۴۰۱ است، در صورتی که تا پایان سال افزایش احتمالی در قیمت کالاها انجام شود، قیمت این ۱۱ قلم کالا در سبد خرید خانوارها ثابت خواهند ماند و تحت تاثیر تورم قرار نمی‌گیرد. دولت سیزدهم با جدا کردن تورم از سفره مردم به دنبال تامین کالری مورد نیاز خانوارهای ضعیف جامعه است.

جدا کردن تورم از سفره مردم

دولت سیزدهم در طرح کالابرگ الکترونیک، فاصله تورمی را پوشش داده و مابه التفاوت قیمت روز کالاها را با قیمت مبنا (از محل یارانه فعلی و یارانه جدید) جبران می‌کند.

به عنوان مثال، خانواده چهار نفری که هر کدام مبلغ ۴۰۰ هزار یارانه دریافت می کنند، کل یارانه این خانوار یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. در صورتی که ۸۰۰ هزار تومان از این مبلغ یارانه را از ۱۱ قلم اعلامی در کالابرگ خریداری کنند ۴۸۰ هزار تومان اعتبار اضافه دریافت می‌کنند که در مجموع مبلغ کل یارانه از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان می رسد.

این خانوار چهار نفره در ماه می‌توانند ۱۲ بطری شیر، چهار بسته پنیر ۴۰۰ گرمی، چهار دبه ماست کم چرپ، چهار کیلو تخم مرغ چهار بسته روغن مایع ۸۱۰ گرمی چهار بسته ماکارونی ۷۰۰ گرمی، هشت کیلو برنج، ۲ کیلو قند و شکر، ۴.۸ کیلو حبوبات و ۲ کیلو گوشت منجمد گوساله و هشت کیلو مرغ خرید کنند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print

لینک کوتاه خبر:

http://mahallehman.ir/?p=9910

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: