قربانیان آلودگی هوا؛ ۳۰ درصد بیشتر از پارسال

خبرگزاری فارس – گروه سلامت: رئیس سازمان اورژانس تهران اسماعیل توکلی از افزایش «ماموریت‌های اورژانس خبر می‌دهد»، این را حتی می توان از تعداد مراجعینی که با سرفه، سر درد و علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه می‌کنند، فهمید.

قاتل نامرئی این روزها هر روز به تعداد فوتی‌ها می‌افزاید و حالا رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت جعفر جندقی از «افزایش ۳۰ درصدی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور» خبر می‌دهد.

نزدیک به سه هفته است که آلودگی هوا به اوج خود رسیده، آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم نشان می‌دهد آذرماه امسال شهروندان تهرانی تنها یک روز هوای پاک، هشت روز هوای قابل قبول داشته اند. هوای تهران در این آخرین ماه پاییز، ۱۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و چهار روز برای همه مردم ناسالم بوده است؛ رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای تهران می‌گوید «آلودگی هوا نسبت به زمان سال گذشته در برخی مناطق و ایستگاه‌ها حدود ۶ تا ۷ درصد بالاتر بوده است.»

قانون هوای پاک سال ۹۶ در ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره توسط مجلسی‌ها تصویب شد. در این قانون، حدود ۱۷۶ «تکلیف‌‌‌-دستگاه» توسط نمایندگان مجلس احصا شد. مجلس ۲۱ دستگاه اجرائی را مکلف کرد تا هر یک به‌ تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرائی کنند. اما به دلیل آنچه کارشناسان اعلام می‌کنند، نحوه تأمین منابع مالی از‌جمله دلایل اصلی عدم اجرای برخی از مفاد این قانون است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد از بین ۵۶ ماده مندرج در قانون هوای پاک و آیین‌نامه فنی آن، «۲۲ ماده اجرای ضعیف داشته‌اند و وضعیت اجرای تنها ۱۷ ماده خوب لحاظ شده است.»

به همین دلیل نماینده مجلس علی رضایی تأکید می‌کند باید تبصره‌ها و بندهای این قانون الزام‌آور شوند و قانون هوای پاک اصلاح شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس کریم حسینی، نیز در‌این‌باره خبر داده که قرار است مجلس به دلیل بی‌توجهی دولت به این قانون، دستگاه‌های نظارتی و قضائی را به ماجرا وارد کند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print

لینک کوتاه خبر:

http://mahallehman.ir/?p=10301

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: