ایران به ابوالفضل بیهقی می‌بالد

ایسنا/خراسان رضوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی دبیر، پدر نثر فارسی، یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگانی است که ایران به او می‌بالد، او گزارشگر حقیقت است.

محمدعلی زلفی گل، امروز دوشنبه اول آبان ماه، در پیامی به مناسبت برگزاری «سیزدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی»، گفت: «بیهق و سبزوار، از دیرباز تاکنون، اندیشمندان و دانشمندانی بزرگ و توانا پرورانده است، فرهیختگانی که موجبِ سربلندی و افتخار زادگاه خود و سرزمین پهناور خراسان و ایران شده‌اند. اندیشمندانی مانند ابوالفضل بیهقی، ابوالحسن علی بن زید بیهقی، عطاملک جوینی، ملاحسین واعظ کاشفی سبزواری، حکیم اسرار سبزواری و از میان معاصران دکتر علی شریعتی، نویسنده بزرگ انقلاب، آیت‌الله سید عبدالاعلی سبزواری، مجتهد و عالم بزرگ دینی، استاد حمید سبزواری، شاعر بزرگ انقلاب و سروده‌های انقلابی و زنده‌یاد دکتر سید محمدعلی مقدم، چهره ماندگار ادبیات و استاد برجسته دانشگاه و بسیاری دیگر از آن جمله هستند.

در این میان ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی دبیر، پدر نثر فارسی، یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگانی است که ایران به او می‌بالد. تاریخ بیهقی نمونه‌ای کم مانند از بهترین و کامل‌ترین تاریخی است که می‌توان نگاشت.

برگزاری «همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی»، فرصتی است ارزشمند و درخور تقدیر تا بار دیگر شماری از نثر پژوهان و پژوهشگران فرهنگی و ادبی که دغدغه اعتلای فرهنگ و اندیشه را در جهان معاصر دارند گرد هم آیند و به جایگاه ادبیات کلاسیک فارسی به ویژه نثر فارسی و پیوند آن با جهان معاصر و نقش ادبیات و فرهنگ در ارتقای زندگی مردم روزگار ما بپردازند.

این همایش به موضوع بسیار مهم «هویت ملّی» پرداخته که در این روزگار، پرداختن به آن بسیار لازم و ضروری است چراکه هویت، بخشی از وجود ما است و کمرنگ شدن آن، آسیب‌های جدی به فرهنگ و اندیشه دینی- ملی ما وارد می‌کند.

بسیار خوشنودیم در تمام همایش‌های گذشته از سال ۱۳۸۶ تاکنون، همکاران ما در دانشگاه حکیم سبزواری، با یاری مسئولان ملی و محلی در مسیر ارتقای سطح نثر پژوهی و بیهقی پژوهی و اعتلای فرهنگ و اندیشه و ارج نهادن به هویت ملی، گام برداشته‌اند و نیز بسیار خوشحالیم که برگزاری «سیزدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی»، با ثبت روز اوّل آبان به نام روز ملّی بزرگداشت بیهقی در تقویم ملی کشور از سال ۱۴۰۰ همراه شده است.»

همچنین وحید حدادی اصل، قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت عتف، در پیامی به مناسبت برگزاری «سیزدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی» آورده است: « در دوران معاصر، روابط بین کشورها از اهمیت بسزایی برخورداراست، به ویژه اگر این‌گونه تعاملات و پیوندها در زمینه‌های علمی- پژوهشی شکل گیرد، اهمیت و جایگاه روابط بین‌الملل دوچندان می‌شود.

بسیار خوشنودیم در سال‌های اخیر، همکاری‌های علمی- بین‌الملل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گسترش فزاینده‌ای یافته است. در این میان، برگزاری همایش‌های بین‌المللی نقش بسیاری در بسط و گسترش روابط بین‌المللی دارد، به ویژه اگر این‌گونه همایش‌ها در عرصه فرهنگ و اندیشه و زبان و ادبیات شکل گیرد، این گونه روابط بین‌الملل، ژرفای بیشتری می‌یابد.

برگزاری «سیزدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی»، در اوّل آبان ۱۴۰۲ در شهر فرهنگ‌پرور سبزوار پایتخت نثر فارسی و به همت دانشگاه حکیم سبزواری و در بزرگداشت پدر نثر فارسی، فرصتی ارزشمند است تا بار دیگر شماری از نثر پژوهان و پژوهشگران از ایران، پاکستان، هندوستان، عراق، ارمنستان و اقلیم کردستان عراق گرد هم آیند و به جایگاه ادبیات کلاسیک فارسی به ویژه نثر فارسی و پیوند آن با جهان معاصر و نقش ادبیات و فرهنگ در ارتقای زندگی مردم روزگار ما بپردازند. به ویژه آنکه این همایش به موضوع بسیار مهم «هویت ملّی» می‌پردازد که در این روزگار، پرداختن به آن بسیار لازم و ضروری است.»

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print

لینک کوتاه خبر:

http://mahallehman.ir/?p=10211

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: