تحقق حاکمیت شهری برای افزایش روحیه مشارکت اجتماعی در دستور کاراست

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: در نوع حکمرانی محلی که شهرداری تهران در پی تحقق آن است، هسته اصلی پیشرفت تکنولوژیک «مردم» هستند.

به گزارش ایسنا محمد امین توکلی‌زاده با بیان اینکه شهرداری به عنوان نهاد مدنی واسط بین حاکمیت و مردم طراحی شده است و کارکردی دوسویه دارد، اظهار کرد: پس از طی شدن دوران دفاع مقدس، در ادوار مختلف حاکمیت جمهوری اسلامی هرجا برای مردم و از سوی آنها قدمی برداشتیم، رشد و توسعه حاصل شده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه با اتکا به نیروهای مردمی تحریم‌ها قابل تحمل شده است، یادآور شد: ما با استفاده از این توان توانستیم روی پای خود بایستیم و وابستگی ها را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه دیپلماسی شهری به واسطه رضایت شهروندان محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: پیوندهای عمیق بین شهرها از طریق موارد نمادین همچون خواهرخواندگی‌ها میسر نمی‌شود بلکه دیپلماسی شهری باید تلاش کند تا در افق اشتراکات انسانی بین آحاد مردم در سراسر دنیا از طریق ایجاد پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی و الگوبرداری‌ها ارتباطات خود را برقرار کند.

توکلی‌زاده با تأکید بر اینکه اگر حکمرانی هوشمند صرفاً با هوش مصنوعی و ابزار فناوری پیش برود و از ظرفیت مردم در محلات استفاده نکند بیش از پیش به تحقق دهکده جهانی کمک می‌کند، گفت: در این دهکده جهانی باید نوع خوراک و پوشاک توسط صاحبان شیطانی قدرت و حکومت لیبرال سرمایه‌داری جبارانه اعمال شود.

وی با بیان اینکه در نوع حکمرانی محلی که شهرداری تهران در پی تحقق آن است، هسته اصلی پیشرفت تکنولوژیک «مردم» هستند، تصریح کرد: خانواده به عنوان هسته اولیه اجتماع در این الگو تعیین‌کننده است. در این مدل توسعه محلات و شهرها، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و شهر دوستدار کودک و سالمند باید به گونه‌ای طراحی شوند که به انسجام خانواده کمک کنند.

توکلی‌زاده با تأکید بر اینکه با تحقق این نهاد است که می‌توان افق جدیدی پیش روی حکمرانان جهت توسعه اتوماسیون شهری برای شهرهای آینده را ترسیم کرد، اظهار کرد: معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تحقق حاکمیت شهری برای افزایش روحیه مشارکت اجتماعی را سرلوحه کار خود قرار داده است که جلوه بارز آن در حماسه اربعین حسینی با شرکت بیش از ۲۲ میلیون نفر و مشارکت شهرهای ایران و عراق مبتنی بر حضور هوشمندانه شهروندان به نمایش گذاشته شد.

وی با بیان اینکه امروز آسیب‌های عدیده اجتماعی بدون همراهی هوشمندانه مردم کاهش پیدا نمی‌کند و یا مرتفع نمی شود، یادآور شد: شهرداری تهران توانسته مسئولیت مدیریت آسیب‌های اجتماعی را از رئیس‌جمهوری دریافت کند و آمادگی کامل را دارد. پیشنهاد شهرداری تهران ارائه الگو و تجربیات در بهره‌مندی از نخبگان و مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها همچنین استفاده از فناوری‌های نوین شهری است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه قدرت‌های مختلف برای جمعیت و خانواده برنامه‌ریزی می‌کنند، یادآور شد: این قدرت‌ها به دنبال تضعیف جمعیت و خانواده در قدرت‌های مقابل خود هستند. در ایران یک فرصت افزایش جمعیت وجود داشته و هنوز از آن عبور نکردیم و طبق توصیه‌های رهبر معظم انقلاب سیاست‌ها به سمتی می‌رود که بتوان از فرصت‌ها استفاده کرد تا به بحران جمعیتی نرسیم.

توکلی‌زاده با بیان اینکه ما در شهرداری تهران برنامه‌ریزی‌هایی را برای مشارکت مردم انجام داده‌ایم، اظهار کرد: برای مثال در حوزه ساماندهی اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد کارهای مشترکی را با شهرداری تهران دنبال می‌کنند که از جمله می‌توان به ساماندهی کودکان کار اشاره کرد. ارتباط وسیعی بین دولت و تشکل‌های مردمی وجود دارد و کمک‌هایی در این زمینه ارائه می‌شود که تلاش شهرداری حمایت از این تشکل‌هاست.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به وجود شورای نخبگان در هر محله پایتخت یادآور شد: اساتید دانشگاه، معلمان، متولیان مساجد، نهادهای مردمی و ناظران شهرداری در این شورا حضور دارند و به ما کمک می‌کند تا نظرات نخبگان را جویا شویم و نیازهای محلات را از این مسیر شناسایی کنیم. در راستای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی نیز شهردار تهران جلسات مکرری را با اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان برگزار می‌کند.

وی با اعلام اینکه دانشگاه های مادر ایران در تهران واقع شده اند، تصریح کرد: بورسیه کردن دانشجویان طبق نیاز از سوی شهرداری انجام می‌شود و از پایان‌نامه‌های مرتبط با نیازهای شهرداری نیز حمایت صورت می‌گیرد.

توکلی‌زاده با تأکید بر اینکه عمده برنامه شهرداری برخاسته از ایده‌های دانشجویان نخبه است، گفت: شهرداری تهران به استقبال این ایده‌ها رفته و زمینه تحقق این ایده‌ها را فراهم کرده است.

وی با اشاره به وجود ۲۴۰۰ بوستان در تهران خاطرنشان کرد: چند قطب گردشگری علاوه بر بوستان‌ها در پایتخت وجود دارد. سرانه‌های فضای سبز در کمربند سبز در حال توسعه است، هرچند با وجود جمعیت قابل توجه خود، به فضای سبز بیشتری نیاز دارد که در برنامه‌های تحولی پیش‌بینی شده است.

به گزارش سایت شهر، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اعلام اینکه پایتخت ۴۵۰۰ مدرسه دولتی دارد، گفت: علاوه بر این مدارس غیردولتی، استعدادهای درخشان، مدارس دانش آموزان دارای معلولیت و مواردی از این قبیل وجود دارند که تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس هریک از این مدارس متفاوت است. امسال برای اولین بار شهرداری تهران پرداخت هزینه حمل و نقل دانش آموزان دارای معلولیت را بر عهده گرفت.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print

لینک کوتاه خبر:

http://mahallehman.ir/?p=10124

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: