آنچه این روزها بر بازار ارز می‌گذرد

با وجود نوسانات زیاد نرخ ارز در سال گذشته، سال جاری یکی از سال‌های باثبات نرخ ارز به شمار می‌رود؛ البته در هفته‌های گذشته تحت تاثیر رویدادهای سیاسی، بازار ارز دستخوش تغییراتی شده که به اعتقاد کارشناسان پایدار نمی ماند و مجددا به قیمت قبل بازمی گردد.

به گزارش ایسنا، با وجود نوسانات نرخ ارز در سال گذشته که قیمت دلار را در بازار آزاد از حدود ۳۲ هزار تومان به کانال‌ ۵۰ هزار تومان هم رساند، سال جاری به گفته کارشناسان یکی از سال‌های باثبات نرخ ارز به شمار می‌رود. آن هم با وجود تحولاتی که در خاورمیانه و کشورهای همسایه ایران رخ داد؛ از حمله حماس به اسرائیل و آغاز دیگری بین این دو درگیری‌ها در یمن و حمله موشکی ایران به پاکستان.

در این میان طی هفته‌های گذشته نرخ ارز بازار آزاد از کانال ۵۰ هزار تومان که ماه‌ها در آن مانده بود، جابجا شد و تا ۵۵ هزار تومان هم پیش رفت؛ البته افزایش قیمت طلای جهانی هم در این موضوع بی‌تاثیر نبود. با این وجود، به اعتاقد کارشناسان، تمرکز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر تثبیت نرخ ارز بوده و هدف و انگیزه‌ حاکمیت پولی و سیاست‌گذار ارزی نیز همین است.

در عین حال نظارت ضعیف بر قیمت‌ها،‌ بهانه می‌شود و سودجویان فرصت را برای افزایش قیمت غنیمت می‌شمرند؛ با وجود این، در حالی که قبلا با افزایش قیمت ارز در بازار، بانک مرکزی هم قیمت ارز را افزایش می‌داد و به نظر می‌رسید که بازار آزاد محرک بانک مرکزی است، حالا به نظر می رسد بانک مرکزی بازار آزاد را به دست گرفته و اگر عکس‌العمل نشان ندهد، بازار آزاد هم به نوبه خود تغییری نمی‌کند مگر تحولاتی که ناگهانی است، مواردی مثل حملاتی که اتفاق می‌افتد یا قیمت طلای جهانی که نرخ ارز را تغییر می‌دهد.

بیشتر بخوانید
اثرات تصویب قانون جدید بانک مرکزی در کنترل بازار ارز
موفقیت در خنثی‌سازی شوک‌های سیاسی به بازار ارز
در واقع بازار ارز متاثر از اخبار و رویدادها و به‌ ویژه شوک‌های سیاسی است که باعث ریسک‌های اقتصادی می‌شود و افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت. با وجود این در دوره جدید بانک مرکزی به نظر می‌رسد با توجه به مدیریت انتظارات، توجه به خنثی‌سازی این نوع شوک‌ها و تلاطمات و سرریز آن به قیمت ارز به‌نوعی می‌توان گفت در برابر اتفاقات سیاسی مثل جنگ غزه توفیق داشته و موفق عمل کرده است.

از طرف دیگر در ماه‌های پایانی سال و به‌خصوص دی‌ماه به دلیل آغاز سال جدید میلادی و زمان تسویه‌حساب‌های بین‌المللی و ماه اسفند به‌دلیل نزدیک شدن به سال جدید شمسی و سفرها به خارج از کشور، شاهد افزایش قیمت ارز بودیم و هرچه به اسفند و روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، اثر این موضوع بیشتر مشهود است.

هرچند در حال حاضر مساله این است که بانک مرکزی بتواند شرایط را به نحوی مدیریت کند و انتظارات را به سمتی ببرد که تقاضای غیر واقعی در این حوزه نداشته باشیم. از طرف دیگر با توجه به اظهارات بانک مرکزی مبنی‌بر اینکه ذخایر ارزی کمبودی ندارد، قطعا این موضوع به ثبات قیمت ارز کمک می کند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print

لینک کوتاه خبر:

http://mahallehman.ir/?p=10410

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: