برنامه‌های کتابخانه ملّی برای هفته کتاب

جزئیات برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در سی و یکمین دوره از برگزاری هفته کتاب اعلام شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب، معاونان سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برنامه‌های هفته کتاب این سازمان را اعلام کردند.

براساس این گزارش، اولین نشست از سلسله نشست‌های «صد کتاب ماندگار» که به بررسی و معرفی صد کتاب موثر و مهم تالیفی یک قرن اخیر طی سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ شمسی می‌پردازد، همزمان با هفته کتاب برگزار خواهد شد. در این نشست‌ها، دو کتاب «تاریخ پیامبر اسلام»، اثر محمد ابراهیم آیتی و «نثر طوبی؛ دایره‌المعارف لغات قرآن کریم» اثر علامه ابوالحسن شعرانی با حضور استادان و پژوهشگران معرفی و بررسی می‌شود.

اکران فیلم اقتباسی دفترچه خاطرات (the note book) به کارگردانی نیک کاساوتیس که از روی رمانی به همین نام نوشته نیکلاس اسپارکس ساخته شده است، به همراه نقد و بررسی این فیلم از دیگر برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در هفته کتاب خواهد بود.

فاطمه صدر، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان نیز در تشریح برنامه‌های این معاونت گفت: با مکانیزه شدن امور مختلف و کنار گذاشتن کاغذ و تبدیل آن‌ها به فایل‌های دیجیتال، نیاز به نرم‌افزارهای هوشمندی که هم متون تصویری را بدون دخالت انسان به فایل متنی تبدیل کنند و هم امکان جست‌وجو در اسناد تصویری را برای کاربران کتابخانه تسهیل کنند، ضروری به نظر می‌رسید. به همین منظور سامانه نرم‌افزاری پردازش تصویر به متن یا (OCR) برای این خدمت در این سازمان، تهیه و مراحل آزمایشی آن انجام شد که در هفته کتاب از این قابلیت فناورانه، رونمایی شده و در دسترسی کاربران کتابخانه ملّی ایران قرار می‌گیرد.

او در ادامه از برگزاری برنامه رونمایی از کتاب «راهنمای توصیف و فهرست‌نویسی نسخ خطی بر اساس استانداردهای محتوایی بین‌المللی و فهرست نسخ خطّی موجود در ایران» و دو نشست معرفی و نقد کتاب‌های «عمارت معمور: خاطرات منوچهر بهنام نخستین سفیر ایران در امارات عربی متحده» و «semantic web for the working Ontologist» خبر داد.

عصمت مومنی، معاون کتابخانه ملّی سازمان نیز از برگزاری برنامه‌های متعدد در این معاونت خبر داد و گفت: سومین نشست بلاغ در زمینه نسخه‌شناسی و نسخه‌پژوهی با عنوان «تاثیر قرآن بر آثار مولوی» همراه با معرفی نسخه خطی مثنوی معنوی به کتابت حسین بن مظفر محمود بن جلال الدین سمنانی معروف به خاتون‌آبادی از خوشنویسان عصر صفویه در ایام هفته کتاب برگزار خواهد شد.

او همچنین از برگزاری نشست «بررسی آخرین دستاوردهای نشر قرآن کریم به خط بریل» همراه با رونمایی قرآن و نهج‌البلاغه ۱۷ جلدی به خط بریل خبر داد.

مومنی گفت: در هفته کتاب طرح دوستی با کتاب با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اجرا می‌شود. این طرح ویژه کودکان و نوجوان است. همچنین اهدای کتاب به کتابخانه‌های کم‌برخوردار، امضای تفاهم‌نامه با کتابخانه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و نیز برپایی نمایشگاه مجازی کتب چاپی خارج از کشور در حوزه ایرانشناسی و اسلام‌شناسی و نشریات ویژه کودکان و نوجوان از دیگر برنامه‌های هفته کتاب خواهد بود.

سیدهادی موسوی، سرپرست معاونت اسناد ملّی سازمان نیز از برگزاری کارگاه‌های آموزش نگهداری کتاب، مرمت و صحافی ویژه کودکان، بازدید فعالان عرصه کتاب از سازمان، و برگزاری نمایشگاه اسناد با موضوع کتاب، کتابخوانی و کتابدار خبر داد.

موسوی درباره برگزاری نمایشگاه اسناد یادآور شد: در آرشیو ملّی ایران اسناد ارزشمندی در حوزه چاپ کتاب و رجال فرهنگی کشور نگهداری می‌شود که آگاهی و آشنایی مردم با این گنجینه ملی و هویتی، عزت‌آفرین است و روحیه امید و غیرت ملی را در جامعه تزریق می‌کند. اسناد دست اول و جالبی در آرشیو ملی ایران با موضوعات مربوط به کتاب و رجال فرهنگی موجود است که قصد داریم در هفته کتاب برخی از این اسناد را در معرض دید عموم قرار دهیم.

سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۳ تا ۳۰ آبان با شعار «آینده خواندنی است» برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print

لینک کوتاه خبر:

http://mahallehman.ir/?p=10207

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: