تدوین سند ملی موسیقی بعد از ۹ سال پایان یافت

به گزارش خبرنگار هنر خبرگزاری فارس، سند اصول و سیاست‌های موسیقی کشور مشهور به «سند ملی موسیقی» یکی از برنامه‌های دارای اولویت بخش فرهنگی هنری دولت است که از سال ۱۳۹۳ با برگزاری یک نشست در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نامش در رسانه‌ها مطرح شد. موضوعی که بعد از سال‌ها از برگزاری اولین نشست بررسی این سند که گفته می‌شد یکی از راهبردی‌ترین و قانونمندترین اسناد دولتی برای رفع مشکلات پیش روی هنر موسیقی است هنوز چشم‌انداز روشنی از آن پیش روی کارشناسان و هنرمندان موسیقی قرار ندارد.

این سند به گفته دست‌اندرکارانش، بخش گسترده‌ای از فعالیت‌های موسیقایی کشور را دربرگرفته و می‌تواند در چارچوبی نظام‌مند تا سال‌ها در جریان فعالیت‌های اجرایی موسیقی کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

مرداد ماه سال جاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر از به جریان افتادن تدوین سند ملی موسیقی داد و در نهایت انتظار برای به‌ثر رسیدن این سند و ارسال آن برای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت ۹ ساله می‌شد که محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود درباره تصویب سند ملی موسیقی نوشت: «همانطور که وعده داده بودیم با همکاری صمیمانه اعضای شورای هنر، فرایند تدوین و بررسی سند ملی موسیقی در این شورا امروز به پایان رسید و با انجام ویرایش نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب و ابلاغ ارسال می‌شود.

این سند مبتنی بر اندیشه، آرا و فتاوای فقهی امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین و بر ارتقای فضای موسیقی انقلاب و پیراستن از آسیب‌های موجود استوار شده است.»

سند ملی موسیقی به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت

حالا جلسه شورای هنر کشور صبح امروز دوشنبه بیستم شهریور با ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری محمدحسین ایمانی خوشخو و با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستور جلسه ادامه بررسی سند ملی موسیقی کشور برگزار شد و بررسی این سند که آماده شدنش سال‌ها به طول انجامیده است از موضوعات این جلسه بود.

وزیر فرهنگ در این نشست از تدوین و بررسی سند ملی موسیقی خبر داد و گفت: همانطور که وعده داده بودیم با همکاری صمیمانه اعضای شورای هنر، فرایند تدوین و بررسی سند ملی موسیقی در این شورا امروز به پایان رسید و با انجام ویرایش نهایی برای تصویب و ابلاغ به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود.

وی افزود: این سند مبتنی بر اندیشه، آرا و فتاوای فقهی امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین و بر ارتقای فضای موسیقی انقلاب و پیراستن از آسیب‌های موجود استوار شده است.

اسماعیلی ادامه داد: در کنار دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیرخانه تدوین این سند، چهره‌های هنری شناخته شده، اصناف و هنرمندان موسیقی نیز نقش آفرینی کردند که از زحمات آن ها تقدیر می‌کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عملکرد شورای هنر از زمان آغاز مجدد آن در دولت جدید را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در جلسات گذشته شورای هنر سعی بر این بوده که بیشتر بحث‌ها از موضوعات انتزاعی که آفت چنین جلساتی است، به دور باشد و مسائل، موضوع محور و با هدف حل مسئله پیگیری شود.

وی تاکید کرد: تا کنون همه دستوراتی که در این شورا مصوب شده در کشور به مرحله اجرا رسیده است و نقاطی که نیاز به بازتعریف دارد شناسایی و در حال پیشرفت است.

وی در عین حال تصریح کرد: به طور کلی سعی شده مصوبات شورای هنر با سایر بخش‌های تصمیم گیری در کشور هماهنگ باشد و خارج از سیاستگذاری‌های کلان کشور نباشد.

وزیر فرهنگ به نظر اعضای شورای هنر در فراهم کردن زمینه ورود نخبگان و برگزیدگان جشنواره ها به دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: این موضوع می تواند از نقاط تحول در وضعیت فرهنگی و علمی کشور باشد.

وی در پایان تاکید کرد: پیشنهاد می کنم یک دبیرخانه اجرایی و ستاد عملیاتی هماهنگی اجرا با همکاری نهادهای اصلی کشور و خانه موسیقی زیر نظر شورای هنر تاسیس شود تا مصوبات این شورا توسط آن و با تشکیل ستاد احتمالی پیگیری شود

گفتنی است، در جلسه امروز شورای هنر بخش هفتم سند ملی موسیقی با عنوان الزامات اجرایی از سوی اعضای شورا بررسی شد.

در بخشی از این سند آمده است: مسئولیت اجرایی سازی سند ملی موسیقی بر عهده کمیته تخصصی این سند است که پس از این شورای ملی موسیقی کشور نامیده می‌شود. ریاست این کمیته بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این کمیته شامل معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون صداوسیما، معاون وزیر علوم و آموزش و پرورش، نمایندگان و اساتید حوزه علمیه، مدیران سه نهاد موسیقی کشور شامل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز موسیقی حوزه هنری و دفتر موسیقی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. پنج نماینده از میان اصناف، دانشگاهیان و چهره‌های برجسته حوزه موسیقی به پیشنهاد وزیر فرهنگ از دیگر اعضای این شورا خواهند بود.

حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، محمدرضا جعفری جلوه مشاور رییس سازمان صداوسیما، محمدرضا حسنایی رییس دانشگاه هنر، محمدحسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدعلی رجبی دوانی پیشکسوت هنرمند هنرهای تجسمی در این جلسه حضور داشتند و نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه کردند.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print

لینک کوتاه خبر:

http://mahallehman.ir/?p=10100

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: