رهبر انقلاب درباره تربیت پزشک زن چه گفتند؟

خبرگزاری فارس – گروه سلامت: «حتّی در بعضی از مشاغل که برای زنان واجب کفائی است، مثل پزشکی. پزشکی زنان واجب است؛ تا حدّی که پزشک زن به قدر کفایت وجود داشته باشد، باید زن‌ها پزشکی بخوانند. خب حالا ممکن است یک وقتی این واجب کفائی [تعارض پیدا کند] با مسئله‌ی خانه‌داری یا فرزندآوری یا استراحت‌ها و مرخّصی‌هایی که برای یک زن خانه‌دار لازم است یا ساعات کاری که او بتواند کار را انجام بدهد و مثلاً به کار خانه هم برسد؛ اگر چنانچه در این زمینه‌ها تعارضی به وجود آمد، مسئولین کشور هستند که بایستی برای این فکر کنند؛ یعنی آن‌قدر تعداد را افزایش بدهند که اگر چنانچه این معلّم که مثلاً فرض کنید بایستی در هفته پنج روز در مدرسه شرکت کند، مِن ‌باب مثال چهار روز می‌تواند شرکت کند، خلا به وجود نیاید؛ معلّم دیگری وجود داشته باشد که آن خلأ را پُر کند؛ همین‌طور مسئله‌ی پزشکی.» این بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اقشار مختلف بانوان حاکی از اهمیت بسیار بالای تربیت پزشک زن در جامعه اسلامی است. اهمیتی که تنها ناظر به سلامت زنان جامعه نیست بلکه زمینه سلامت جسمی و روانی پزشکان زن را نیز فراهم می‌کند که بدون اضطراب به امور خانوادگی خود مانند ازدواج، همسرداری، فرزندآوری و فرزندپروری بپردازند و زندگی متعادلی را تجربه کنند.

وضعیت دسترسی به پزشک زن، همچنان نامناسب

شاید برای شما هم پیش آمده که بخاطر عدم دسترسی به پزشک خانم مجبور باشید به آقایان مراجعه کنید. البته که کمبود پزشک متخصص خانم در شهرستان‌ها به قدری است که حق انتخاب پزشک خانم برای زنان به یک رویا تبدیل شده است. آمارهای پزشکان خانم متخصص در شهرهای مختلف کشور نیز این عدم دسترسی و کمبود را تایید می‌کند.

پس از انقلاب اسلامی با ادغام وزارت بهداری در دانشکده‌های پزشکی و تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زمینه افزایش تربیت پزشکان ایران فراهم گردید. همچنین با افزایش دانش‌آموزان دختر تقاضای ورود دختران به تحصیل در رشته‌های پزشکی نیز روز به روز افزوده شد. در آزمون سراسری امسال از ۴۸۵ هزار و ۳۵ نفر متقاضی در گروه آزمایشی تجربی ، ۳۱۸ هزار و ۸۱۱ نفر آنها زن و مابقی را مردان تشکیل می‌دادند، به عبارت دیگر، زنان با ۶۶ درصد بیشترین داوطلبان این گروه آزمایشی بودند.

با این وجود ظرفیت‌های پذیرش دانشجویان دختر در رشته‌ پزشکی متناسب با جمعیت زنان کشور و متقاضیان دختر توسعه کمی و کیفی داده نشده است. در حال حاضر بانوان ۳۱۰ شهرستان بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت، هیچگونه دسترسی به متخصص جراحی عمومی زن ندارند. این وضعیت متاسفانه در مرتبط‌ترین رشته مربوط به زنان یعنی تخصص زنان و زایمان نیز مشهود است. بطوریکه ۹۱ شهرستان نیز از دسترسی به پزشک زنان زایمان محروم هستند.

تربیت کافی پزشک زن، مطالبه‌ای قدیمی

«در رشته‌ پزشکی، بنده بارها گفته‌ام: به همان تعدادی که پزشک مرد داریم، پزشک زن لازم داریم. حالا مسأله فقط مسأله‌ی زایمان و بیماری‌های زنان که نیست. زنان هم به انواع و اقسام بیماری‌هایی که مردان می‌گیرند، مبتلا می‌شوند. ما باید به قدری پزشک زن در جامعه داشته باشیم که هر زن، برای مراجعه‌ی به پزشک، هیچ احتیاجی به مرد نداشته باشد.» این بیانات رهبر انقلاب مربوط به سال ۷۲، یعنی سی سال پیش است. سابقه این مطلب نشان از قدمت مطالبه تربیت کافی پزشک خانم از وزارت بهداشت توسط رهبر انقلاب است. مطالبه‌ای که زمینه تحقق بخش مهمی از حقوق بانوان را در جامعه اسلامی فراهم می‌سازد. مطالبه‌ای که علیرغم افزایش سرانه پزشکان پس از انقلاب اما با سرعت و تعداد نامناسب، همچنان توسط وزارت بهداشت و آموزش پزشکی به عنوان متولی تربیت پزشکان، محقق نشده است.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print

لینک کوتاه خبر:

http://mahallehman.ir/?p=10326

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: