محشر ترافیکی در بهشت زهرا؛ درهای شهر مردگان بسته است!

گروه شهری خبرگزاری فارس؛ «این همه بهشت زهرا در ورودی دارد؛ نمی‌دانم اینها چه فکری می‌کنند که بیشتر درها را می‌بندند» یک ساعت و ۲۰ دقیقه است در ورودی بهشت زهرا در ترافیک مانده‌ایم «اعصاب برایمان نمانده است.» اینها فقط بخشی از گله‌مندی زائران اهل قبور است.

پنجشنبه، جمعه، اعیاد و مناسب‌ها شهروندان زیادی برای زیارت اهل قبور به بهشت زهرا که تنها گورستان رسمی تهران است، می‌روند اما در بیشتر مواقع با ترافیک سنگین روبرو می‌شوند.

بیش از ۴۰ سال نظم بهشت زهرا توسط دژبان (ارتش) انجام می‌شد اما در چند سال گذشته این کار به یک شرکت با هزینه بیشتر واگذار شده و مردم معتقدند مشکلات بیشتر شده است.

بهشت زهرا ۱۳ درب دارد. ورودی‌های باب الزهرا، باب الشهدا، باب الرضا و یک ورودی هم از ۱۳ آبان منتهی به حرم امام خمینی(ره) که در بیشتر مواقع باز است. ۴ در هم در بخش توسعه‌ای (آن سوی اتوبان) باز است و ۵ الی ۶ در اضطراری هم وجود دارد که بسته است.

به گفته شهروندان برخی مواقع اختلالاتی در باز شدن درها وجود دارد، فقط کافیست یک ربع در باب الرضا دیر باز شود، همین موضوع باعث پس زدن ترافیک می‌شود. «درهای اضطراری باید در روزهای شلوغ باز شود تا ورودی‌ها قفل نشوند اما اکثراً درها بسته است و محشر ترافیکی در بهشت زهرا ایجاد می‌شود.»

زیارت اهل قبور یکی از سنت‌های دیرینه ایرانیان است. ترافیک و مشکلات در بهشت زهرا می‌تواند نارضایتی اجتماعی ایجاد کرده و رجوع به آرامگاه‌ها را کمتر کرده و این سنت ملی را تضعیف کند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرای شهر تهران جواد تاجیک به خبرنگار فارس می‌گوید که «نقشی در باز و بسته کردن درها نداریم، این موضوع در اختیار پلیس است.» از سوی دیگر رئیس راهور منطقه ۱۹ تهران بزرگ سرهنگ علی جعفری به خبرنگار فارس می‌گوید در روزهای آخر هفته و مناسبت‌ها نیروها در حال آماده باش هستند تا مشکلی ایجاد نشود اما برخی از درها مثل «باب الرحمه به دلیل عرض کم معبر بسته است، از بهشت زهرا خواسته‌ایم این معبر را عریض کنند اما هنوز این امر رخ نداده است.»

به گفته کارشناسان؛ بین در اصلی بهشت زهرا (باب الشهدا) و اتوبان صالح آباد در باب المغفره، باب الندبه و باب السلام وجود دارد؛ که ۲ در برای خروج است و در میانی هم همیشه بسته است؛ با اختصاص این در به ورود خودروها می‌توان در روزهای پرازدحام ترافیک را تسهیل کرد. همچنین یکی دیگر از راه کارها برای رفع ترافیک، احداث گورستان های جدید است تا دیگر همه به سمت جنوب شهر نروند. استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی هم می‌تواند بخشی از مشکل را برطرف کند به شرطی که بهشت زهرا هم برای تردد مردم از مترو تا سر مزارها ون، خودروی برقی و … در نظر گیرد.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print

لینک کوتاه خبر:

http://mahallehman.ir/?p=10430

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: