فارس من| ‌بازار بی سر و سامان اجاره مسکن‌ صدای مردم را در‌آورد

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس‌: افزایش بی‌رویه اجاره‌بهای مسکن مطالبه‌ای است که بارها توسط کاربران فارسِ من به ثبت رسیده است و هربار از مسؤولان خواسته‌اند نسبت به این موضوع رسیدگی جدی داشته باشند.

خانم اقدم ثبت‌کننده این پویش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: «من سال‌هاست در خانه اجاره‌ای زندگی می‌کنم. این خانه را توانستم به سختی در یکی از مناطق پایین شهر تبریز پیدا کنم، خانه‌ای که اجاره کرده‌ام، اصلا ارزش اجاره کردن نداشت با کلی دوندگی، طبقه سوم خانه‌ای قدیمی را که آسانسور هم نداشت، با رهن ۵۰ میلیون تومان و ماهی ۲ میلیون و نیم اجاره‌بها، توانستم از صاحب‌خانه اجاره کنم.»

به گفته ثبت‌کننده پویش مذکور، ‌اجاره‌ بهای خانه در تبریز سنگین است، در تبریز اگر بخواهیم یک خانه قابل سکونت با آسانسور و پارکینگ در مرکز شهر اجاره کنیم باید ۳۰۰ میلیون رهن به همراه ۵ میلیون تومان اجاره‌بها پرداخت کنیم. درصورتی که در طول ماه درآمدی به این اندازه نداریم که بخواهیم ۵ میلیون از آن را صرف اجاره‌خانه کنیم. لطفا دولت فکری به حال ما مستأجران کند.»

‌عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، پیش از این در این‌باره گفته بود: «بخشی از ایرادات طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی باقی مانده است و در جلسات بعدی کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و پس از بررسی و اصلاح برای تایید نهایی به صحن مجلس ارسال می‌شود.»

علیرضا سلیمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی‌ ۱۹ مرداد امسال از بررسی اصلاحات شورای نگهبان بر طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی را در جلسات آتی علنی مجلس خبر داده بود.

علی حقی، یکی از حامیان پویش «مقابله با افزایش بی‌رویه اجاره‌بهای مسکن» که کارمند یک شرکت خصوصی است، به خبرنگار فارس می‌گوید: «من ۱۰ سال‌ مستأجر هستم. خانه‌ای که الان در آن سکونت دارم پارسال ‌۸۰ میلیون ودیعه و ماهانه ۴۰۰ هزار تومان اجاره‌بها داشت اما امسال برای همین خانه ماهی ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ‌پرداخت می‌کنم، چرا باید در طول یک سال اجاره‌بهای خانه ۴ برابر شود؟ این افزایش با چه مبنایی صورت گرفته است؟»

وی ادامه داد: «من در خیابان مطهری شهر زنجان که جز پایین‌ترین نقاط شهر است زندگی می‌کنم و خانه‌ای که با این مبلغ اجاره کردم یک خانه کلنگی و جز بافت فرسوده است. چندین بار برای جابه‌جایی اقدام کردم اما هرجا می‌رفتم آنقدر قیمت اجاره زیاد و سنگین بود که از این‌کار پشیمان شدم و در ترجیح دادم در همان خانه کلنگی سکونت داشته باشم.»

حامی دیگر نوشته: «اصلا برای اجاره‌بهای خانه‌ها هیچ نظارتی نیست، هرچه نظر صاحبان املاک باشد در قرارداد لحاظ می‌شود در صورتی که شرایط سخت اقتصادی مستأجران دیده نمی‌شود، لطفا رسیدگی کنید.»

در پویشی دیگر با عنوان «حل شدن مشکل اجاره بهای مسکن در تهران» نیز مردم از افزایش بی رویه و بدون نطارت اجاره خانه‌ها در پایتخت ‌گله‌مند هستند، به ‌گونه‌ای که در متنی از این پویش آمده است: «هیچگونه نظارت و یا قانون قابل اجرایی برای کنترل رهن و اجاره مسکن در تهران و پردیس وجود ندارد و مالکان فقط با استناد بر همدیگر و چشم‌ وهم‌چشمی و مشورت با دلال‌های املاکی که به فکر افزایش درصد خودشان هستند، قیمت‌گذاری می‌کنند.»

شما هم اگر موافق کنترل افزایش بی‌رویه اجاره‌خانه‌ها هستید، می‌توانید پویش را در اینجا امضا کنید. در صورتی که تعداد حمایت‌ها به ۱۰۰۰ امضا برسد، پیگیری موضوع از سازمان‌های مربوطه در دستور کار «فارس من» قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print

لینک کوتاه خبر:

http://mahallehman.ir/?p=10334

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: