فارس من| از بلیت پرواز اربعین ۱۴۰۲ چه خبر؟

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: گرانی بلیت پرواز به ویژه در ایام مناسبتی موضوعی است که بسیاری از زائران اربعین را نیز نگران کرده است. مخاطبان خبرگزاری فارس در کمپینی با عنوان «درخواست ارزان کردن بلیت هواپیما در اربعین حسینی» خواستار نظارت بر بلیت پرواز اربعین و ارزان شدن آن هستند. (اینجا بخوانید)

در آستانه اربعین حسینی کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین برای ارائه خدمات مناسب به زائران برنامه‌ریزی می‌کنند. سامانه سماح نیز برای این منظور طراحی و ثبت‌نام از زائران در این سامانه در حال انجام است.

زائران اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کنند

ستاد مرکزی اربعین در نخستین اطلاعیه، به لزوم ثبت‌نام در سامانه سماح اشاره کرده و آورده است: «پیش‌بینی خدمات مناسب رفاهی، حمل و نقلی، بیمه‌ای و… برای زوار اربعین مستلزم ثبت‌نام در سامانه سماح است».

سال گذشته ستاد مرکزی اربعین با همکاری وزارت راه و شهرسازی، بلیت پرواز اربعین را ساماندهی کرد و دیگر بلیت پروازها از سوی سایت‌های فروش بلیت، عرضه نشد. این اقدام به منظور جلوگیری از گران‌فروشی برخی از سایت‌ها‌ صورت گرفت.

پرواز اربعین با نرخ مصوب عرضه می‌شود

امسال نیز وزارت راه و شهرسازی چارتر پروازها را متوقف کرده است و در ایام اربعین نیز بلیت پرواز اربعین به صورت چارتری نخواهد بود و با یک قیمت مصوب عرضه می‌شود.

برخی از منابع مطلع می‌گویند: «بلیت پرواز اربعین هشت میلیون‌ تومان قیمت‌گذاری شده که هنوز این مبلغ نهایی نشده است». سال گذشته بلیت پرواز به عراق همز‌مان با ایام اربعین در بازه زمانی ۲۰ روزه ۶ میلیون تومان بود.

زمان عرضه بلیت پرواز اربعین

امسال سفر اربعین از ابتدای ماه صفر هم‌زمان با ۲۷ مرداد برنامه‌ریزی شده است که بلیت پروازهای اربعین از ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور عرضه ‌شود. بسیاری از زائران که قصد سفر هوایی به عراق در ایام اربعین را دارند، سفر خود را برای روزهای منتهی به اربعین برنامه‌ریزی می‌کنند.

اربعین امسال نیمه شهریور است و تعداد پروازها از اوایل شهریورماه افزایش می‌یابد. علاوه بر این، قرار است تعداد پروازهای اربعین نسبت به گذشته افزایش یابد و مسؤولان نیز درصدد کاهش قیمت بلیت آن هستند.

برای خرید بلیت پرواز اربعین، در سامانه سماح ثبت‌نام کنید

امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین می‌گوید: زائران برای تهیه بلیت پرواز اربعین باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند؛ در غیر این صورت امکان خرید بلیت را ندارند.

هزینه بلیت پرواز عتبات نه تنها در ایام اربعین بلکه در سایر مناسبت‌ها هم گران‌تر از حدمعمول می‌شود؛ تاجایی که در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی سال جاری بلیت پرواز یکطرفه تهران به نجف بیش از ۶ میلیون تومان شده بود. در حالی که در ایام عادی بلیت پرواز عتبات از سه میلیون تومان شروع می‌شود. البته پس از پایان دهه اول محرم با کاهش تقاضا، در برخی روزها بلیت پرواز عتبات به کم‌تر از یک میلیون تومان هم رسید.

مسؤولان سازمان هواپیمایی کشوری می‌گویند: هزینه بلیت پروازهای بین‌المللی بسته به عرضه و تقاضاست و در صورتی که پروازها کم‌تر از تقاضا باشد، بلیت هم گران می‌شود!

بر همین اساس نظارتی هم در این پروازها صورت نمی‌گیرد. با این وجود، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد و مسؤولان سازمان حج و زیارت در جلساتی که با مهرداد بذرپاش، وزیر راه و‌ شهرسازی داشتند، خواستار نظارت بیشتر بر پروازها به اماکن زیارتی به ویژه عتبات شدند. حتی پیشنهاد چارتر شدن پروازهای عتبات توسط سازمان حج و زیارت مطرح شد.

پروازهای چارتری عتبات را به سازمان حج و‌ زیارت واگذار کنید

در روزهای اخیر نیز سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفته است: ما گرچه با سیاست جدید وزارت راه و شهرسازی در تعطیل کردن پروازهای چارتری موافق هستیم و از آن دفاع می کنیم، اما معتقدیم در صورت احیای این برنامه، سازمان حج و زیارت که مسؤولیت جابجایی زائران را برعهده دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای انجام اینگونه پروازها باشد و یا کف و سقفی برای قیمت‌های آن بگذارند.

به گزارش فارس، بلیت پرواز اربعین از سال گذشته با نرخ مصوب عرضه می‌شود و امسال هم وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که هزینه بلیت پرواز اربعین هفته آینده اعلام خواهد شد و قیمت آن مقطوع است.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در print

لینک کوتاه خبر:

http://mahallehman.ir/?p=9740

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: